1. Antivirus
Als u een nieuwe computer opstart, wordt u meteen geholpen bij het instellen van een internetverbinding. Daarna is uw systeem vatbaar voor virussen, spyware en andere narigheid die binnen kan sluipen. Installeer daarom direct een goed beveiligingspakket. Windows 7 is standaard al voorzien van Windows Defender, een antispywarefunctie die uw systeem regelmatig scant op bedreigingen. Daarnaast is Windows Firewall in het besturingssysteem opgenomen, een systeem dat het netwerkverkeer in de gaten houdt. Via Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging vindt u het instellingenscherm van Windows Firewall en Defender. Een uitstekend antiviruspakket van Microsoft is gratis te downloaden. Het heet Microsoft Security Essentials en is verkrijgbaar via Microsoft.com. Kies Producten en klik het pakket aan om het te downloaden. Na de installatie van de software en een herstart van de pc downloadt de software de laatste update en voert hij een snelle scan uit. Een betaald alternatief vindt u in G Data AntiVirus (kosten: 30 euro om één pc gedurende één jaar te beschermen).
Vergrendel uw computer tegen indringers, voordat het te laat is!
2. Ieder zijn browser
Een goede browser is van levensbelang om effectief gebruik te kunnen maken van het web.
3. Office-pakket
Nu u veilig en snel kunt surfen, is het tijd om aan het werk te gaan met een kantoorsoftwarepakket. De kans is groot dat u al over een probeerversie van Microsoft Office beschikt. Als u dit langer dan de proefperiode wilt gebruiken, betaalt u voor één computerlicentie van Office voor Thuisgebruik en Zelfstandigen (versie 2010) 249 euro. U beschikt daarmee over Word, Excel, PowerPoint, OneNote en Outlook. Een gratis alternatief is LibreOffice, een variant van OpenOffice. De makers hebben het uiterlijk en de functies van LibreOffice ongeveer gelijkgesteld aan die van Microsoft Office. Hierdoor is de overstap minder groot. Een tekstbestand is gewoon op te slaan in de formaten doc en docx, het uitwisselen van bestanden met collega’s die Office gebruiken is dus geen probleem. In LibreOffice vindt u naast varianten van Word, Excel en PowerPoint ook een grafisch programma, databanksoftware en een editor voor wiskundige berekeningen.
Uw documenten moeten er verzorgd uitzien. Met Microsoft Office of het gratis LibreOffice kunt u prima uit de voeten.
4. Opslag in de cloud
Een in een tekstverwerker gemaakt document moet natuurlijk overal beschikbaar zijn. Met het opslaan van uw document in een zogenaamde cloud-map zijn al uw bestanden via elk apparaat met een internetverbinding bereikbaar en te delen, waar ter wereld u zich ook bevindt. Installeer daarom een dienst als Dropbox, SugarSync of SkyDrive. Voor SugarSync gaat u naar SugarSync.com en klikt u onder de gratis 5 GB-versie op Download. Installeer de Manager: een programma waarin mappen zijn toe te voegen aan uw online opslagruimte, waarna u ze kunt delen. U kunt ook met rechts klikken op een map in uw Verkenner. Kies dan SugarSync / Add Folder (toevoegen) of Share folder (delen). De map Magic Briefcase wordt in Mijn Documenten aangemaakt: dit is een speciale synchronisatiemap. Alle bestanden die u hier in zet, worden direct geüpload en up-to-date gemaakt op andere apparaten waarop uw SugarSync-account is ingesteld. De software is beschikbaar voor de pc, Mac, iPad, Android-tablets en alle bekende smartphone-besturingssystemen. Een speciale plug-in voor Microsoft Outlook, waarmee u bestanden met een gigantische bestandsgrootte kunt versturen, is ook te downloaden via de website van Sugarsync.
Zorg voor een veilige en gesynchroniseerde opslag van uw persoonlijke bestanden, bijvoorbeeld met behulp van SugarSync.
5. Windows back-up
Er zijn talloze softwaretitels voor het maken van back-ups. Een programma dat u wellicht over het hoofd ziet, is de back-upfunctie van Windows zelf. Klik op Start / Alle bestanden / Onderhoud en kies hier Back-up maken en terugzetten. Klik op Back-up instellen. Windows Back-up wordt nu gestart. Na enige tijd verschijnen alle aangesloten schijven. Selecteer de doel-schijf voor de back-up of kies een andere computer via de knop In een netwerklocatie opslaan. De netwerklocatie selecteert u vervolgens via Bladeren. Bevestig door tweemaal op OK te klikken. Back-uppen op een interne of externe schijf doet u door de gewenste schijf te kiezen, op Volgende te klikken en Zelf bepalen te selecteren. Onder Gegevensbestanden vindt u alle computergebruikers. Door specifieke Windows-bibliotheken of losse mappen onder Computer aan te vinken, geeft u aan van welke onderdelen u een kopie wilt. Standaard wil de software ook een systeemkopie maken van de computer. Vink dit uit wanneer dit ongewenst is. Een klik op Volgende brengt u op de overzichtspagina, waarna u de back-up kunt uitvoeren.
Voor het back-uppen van bestanden kunt u gewoon terecht binnen Windows!
Mark Swarts – 27 juli 2012, 10:55
bron: computertotaal